Emails er en genial ting. Det er hurtigt, det er nemt, og det koster næsten ingenting. Faktisk koster det så lidt at sende en email så man næsten kan kalde det gratis. Der er derfor mange firmaer som godt kan lide at sende emails til deres kunder. Nyhedsbreve, særlige tilbud (“special price for you, my friend”), beskeder om man har glemt dem (fra deres automatiserede email-generatorer) og andet godt. De fleste kan man jo melde sig fra, so no problem, eller hva’?
Problemet er at emails er kun gratis for selskaberne, men ikke for kunden. Denne skal som regel tage stilling til hvad informationerne handler om. Er min konto blevet hacket? Er jeg blevet “banned”? Er min betaling ikke gået igennem? Så selvom det ikke koster mig penge, så koster det mig tid, og det forurener min indbakke.
Jeg er en ivrig webshopper, så jeg får, som så mange andre, pænt mange “tilbud” ind af min email-brevsprække, men da jeg fik nedenstående fra Facebook stod mine tanker helt stille. Jeg havde ikke logget på Facebook et par dage eller tre, og modtog herefter en mail om, at jeg (måske) gik glip af noget.
Nogen havde slået status “og mere op”, og jeg var gået glip af, at en gammel gymnasiekammerat havde kommenteret på en anden gammel gymnasiekammerats opslag. Og hvis der er noget, vi ikke kan lide, så er det jo at gå glip af noget.
Men tro mig, jeg var ikke gået glip af nogen “populær historie” (siger jeg uden at ville fornærme mine tidligere klassekammerater), og hvem går egentlig “glip” af en statusopdatering med, jeg har lige vandet min have, teboller med naboen, et link til en musikvideo eller avisartikel eller noget i den stil? Og nej, jeg har ikke specielt kedelige “venner”, det er facebook-statusens natur at være deskriptiv og momentan.
Jeg fristes til at spørge, hvad skal det til for (altså emailen nedenfor)? Ja, man kan afmelde sig, men hvornår har jeg tilmeldt mig i første omgang? Og selvom eksemplerne ikke lige står øverst, så lurer usikkerheden også om en afmeldelse kunne forhindre noget vigtigt i at komme frem.
Og hvorfor er det så vigtigt for facebook, hvad jeg går glip af? Stig lige ned fra mine tæer, tak.
Dette afspejler en interessant udvikling, hvor selskaber som facebook (og andre) har en kommerciel interesse i ikke blot at have mig og dig som kunde eller medlem, men også at have os hængende på deres netværk. Det er ikke så meget det, at jeg modtager emails, som er mig inderligt ligegyldige. Jeg får alt lige fra tilbud om spil til hårprodukter, uden at det rør mig.
Det er mere, at dette afslører en tendens, hvor det “sociale netværk” (hvilket kræver en rimelig bred forståelse af udtrykkene social og netværk, for at det er meningsfuldt i dette tilfælde) skal være det bærende for min omgang på internettet. Man kunne kalde det for en “facebook-alisering”, som handler om antallet af “venner”, mængden af indlæg, hvor mange “likes” der gives og fås, hvad andre køber og at dele frit, hvad jeg selv laver i min omgang med nettet. Personligt tror jeg, at det vil give os lige så meget social næring som kandiseret bacon har værdi som føde, og lige så meget glæde i livet som glæden ved at fange lopper.
- Du kan/skal ikke “like” dette indlæg! Og del det for guds skyld ikke med nogen!